Visuele merkidentiteit

Een beeld zegt meer dan duizend woorden, een dijk van een cliché dat vandaag meer dan bevestigd wordt met een visuele merkidentiteit. Het is geen rocket science. Bij Else in Erpe-Mere helpen we je om een sterke merkidentiteit te creëren en welke visuele elementen daarvoor nodig zijn. Samen zetten we jouw bedrijf nog extra op de kaart.

Wat is visuele merkidentiteit?

Onder visuele merkidentiteit vallen alle audiovisuele aspecten van je merk. Dat gaat van je huisstijl en brand identity-logo tot alle mogelijke lettertypes, video’s en fotografie, maar ook jouw fysieke winkel en websiteontwerp zijn onderdeel van je visuele merkidentiteit. Deze merkidentiteit omvat alles wat je eerst kan zien, voelen of ervaren, het uithangbord van je bedrijf!

Branding objectives – Alles begint met visuele merkidentiteit

Het wordt als maar belangrijker dat je bedrijf ook visueel opvalt en je merk uitdraagt. Daarom kijken wij naar de visuele merkidentiteit van jouw bedrijf. In de eerste plaats moeten ondernemers beseffen dat (re)branding niet hetzelfde is als het ontwerpen van een visuele merkidentiteit. In feite is dat laatste slechts een deel van deze progressieve reis. Het is een proces dat wordt gebruikt om het bewustzijn te vergroten en de loyaliteit van klanten te vergroten. Het is het aangrijpen van elke gelegenheid om uit te drukken waarom mensen het ene merk boven het andere moeten kiezen. Enkele van de meest voorkomende brandingdoelstellingen zijn onder meer:

  1. Visuele merkidentiteit

Er zijn verschillende manieren om je boodschap met de doelgroep te delen. Om een merkidentiteit op te bouwen, gebruik je niet alleen maar visuals, zoals kleuren, typografie en fotografie. Er zijn ook tekstuele, auditieve en ervaringsgerichte methoden om jouw visie, verhaal of oplossing aan je publiek te leveren.

  1. Merkimago

Dit heeft te maken met de perceptie die je klanten van je hebben. Consumenten kiezen een product niet noodzakelijkerwijs voor het nut ervan, maar ook voor het imago dat aan het merk verbonden is. Een goed voorbeeld hiervan is de iPhone. Mensen kopen hem niet omdat ze hem nodig hebben, maar ook omdat hij een unieke levensstijl voor hen creëert. Daarbij hoort extravagantie en minimalisme.

  1. Merkbekendheid

Het gaat om het informatieverspreidingsproces van jouw merk. Het gaat erom dat je je merk via verschillende kanalen en methoden in de markt moet verspreiden. Zo gaan steeds meer klanten je leren kennen en je over anderen kiezen.

  1. Merkgelijkheid of brand equity

Dit woord wordt vaak gebruikt in marketing, maar het is een brandingdoelstelling, omdat het promotiemateriaal deel uitmaakt van branding. Brand equity gaat over de waarde van het bezitten van een bekende merknaam en productverpakking. Producten van een populaire merknaam verkopen sneller dan producten met een minder bekende naam. Een positieve en sterke merkwaarde is een teken van succes.

  1. Merkbetrokkenheid of Brand Engagement

Volgens Wikipedia is merkbetrokkenheid “het proces van het vormen van een emotionele of rationele band tussen een consument en een merk”. Er was een tijd dat klanten zich alleen via een telefoontje of door het product te kopen, met een merk in contact konden komen. Tegenwoordig zijn er massa’s manieren om betrokkenheid te stimuleren, omdat we het internet hebben.

  1. Merkloyaliteit

Dit is een moeilijk te bereiken doel, maar als het je lukt, heb je gegarandeerd succes. Het idee hier is om klanten te behouden, zodat ze jouw product of dienst steeds weer gebruiken. Er zijn een aantal manieren om dit te bereiken. Een paar daarvan zijn premium klantenservice, speciale kortingen en klantenkaarten.

  1. Brandingdoelstellingen

Zodra de doelstellingen zijn vastgesteld, wordt het voor ons als professionele grafische vormgevers gemakkelijk om een op maat gemaakt visueel identiteitsdesign te creëren. Dat kan voor starters, kleine bedrijven en grote ondernemingen.

Het belang van een visuele merkidentiteit

Waarom heb je een visuele merkidentiteit nodig?

Dit is een vraag die verschillende ondernemers nog steeds stellen, ondanks het wereldwijde besef dat een visuele identiteit een belangrijk onderdeel is van branding, marketing en conversies. Je kan beweren dat in 2016 het modewoord ‘debranding’ van start is gegaan. Wat je je niet realiseert is dat het hele idee van deze aanpak alleen maar gaat over het loskoppelen van de naam van het merk van het visuele. Zo lijkt de identiteit minder zakelijk en persoonlijker. Het wordt tijd dat je stopt met excuses te vinden om niet te investeren in je visuele identiteit. Ik vertel je hoe belangrijk grafische ontwerpen zijn en hoe deze visuals je veel kunnen geven.

Een visuele merkidentiteit is de moeite waard

Zoals ik al zei, een beeld is meer dan duizend woorden waard. Het kan een heel verhaal overbrengen zonder het gebruik van letters. Zo heeft het Nikelogo-ontwerp de merknaam al snel van zijn merknaam ontdaan, simpelweg omdat de behoefte aan woorden afnam. Dit was de allereerste poging om een merk te ‘debranden’, en zeker een succesvolle poging. Het symbool blijkt voldoende te zijn om de visie en het gevoel te begrijpen. Beelden zoals een symbool of een icoon zijn gemakkelijker te onthouden. Bijvoorbeeld, de merknaam Apple herinner je gemakkelijker dan Ritz Carlton. We hebben als visuele wezens het beeld van een bekende vrucht verbonden met de naam van de technische reus. Sterker nog, als verhalenvertellers hebben we het verhaal van Adam, Eva en de verboden appel in verband gebracht met het merk.

Waarom een visuele merkidentiteit opbouwen?

Waarom je je tijd, geld en moeite zou moeten besteden aan het plannen, uitvoeren en onderhouden van je visuele merkidentiteit? Wel, visuele componenten van het merk helpen om een consistente persoonlijkheid voor je bedrijf te creëren. Deze strategie helpt bij de zichtbaarheid en herkenbaarheid van uw merk. Een goed georganiseerd visueel identiteitsontwerp legt een concrete basis. Een voorbeeld hiervan is het merk Coco-Cola. Het maakt gebruik van de kracht van één kleur (rood) om het gevoel van honger en opwinding op te roepen. Daarom doet het merk het sinds 1886 uitstekend.

INVESTEER IN EEN STIJLGIDS

Wanneer je een stijlgids voor je merk maakt, geef je in principe een gedetailleerde beschrijving van wat je visuele merkidentiteit. Op deze manier bepaal je de standaard van je bedrijf. De visuele merkidentiteit helpt de merkpersoonlijkheid te vormen en de perceptie van je merk bij klanten opbouw te bouwen of te veranderen. Het Japanse automobielbedrijf Lexus levert bijvoorbeeld een gevoel van betaalbaarheid voor gezinnen in de middenklasse, terwijl de Duitse multinational BMW luxe en verfijning uitstraalt. Dus zodra je het publiek kent dat je wilt bereiken, helpen de visuals je om je merk te positioneren in de markt. Het visuele ontwerp van je merk, is van invloed op de winstgevendheid van je bedrijf. Uiteindelijk wil elk bedrijf of organisatie leads en conversies of mensen die je product kopen. De visuele aspecten van je merkidentiteit helpen je om je publiek aan te trekken en te verbinden. Je roept ook reacties op en spoort hen aan om actie te ondernemen.

NEEM SAMEN MET MIJ JE IDENTITEIT ONDER DE LOEP

Visuele merkidentiteit helpt om je merkwaarde te vergroten en versterken. Om binnen een markt te blijven, zorg je ervoor dat je merknaam in de top drie van de keuzes van een klant in de betreffende branche staat. Als ik bijvoorbeeld aan hamburger denk, denk ik aan Burger King, McDonald’s en KFC. Probeer deze mini-activiteit zelf voor de niche van jouw branche en je weet waar je je bevindt. Ik help je gericht verder! Maak dan ook je afspraak via mijn boekingssysteem.