Een beeld zegt meer dan 1000 woorden, een dijk van een cliché dat vandaag meer dan bevestigd wordt. Geen rocket science. Laten we eens bekijken waarom bedrijven een visuele identiteit, brand identity of corporate identity moeten ontwerpen en wat de rol is van branding doelstellingen in dit hele proces.

BRANDING OBJECTIVES - HET BEGIN VAN ALLES

In de eerste plaats is het belangrijk voor ondernemers om te beseffen dat branding niet hetzelfde is als het ontwerpen van een visuele identiteit. In feite is dat laatste slechts een deel van deze progressieve reis.

Branding is een proces dat wordt gebruikt om het bewustzijn te vergroten en de loyaliteit van klanten te vergroten. Het is het aangrijpen van elke gelegenheid om uit te drukken waarom mensen het ene merk boven het andere zouden moeten kiezen. Enkele van de meest voorkomende brandingdoelstellingen zijn onder meer:

Merkidentiteit

De verschillende manieren om uw boodschap met de doelgroep te delen. Om een merkidentiteit op te bouwen, gebruikt u niet alleen maar visuals. U gebruikt ook tekstuele, auditieve en ervaringsgerichte methoden om uw visie, verhaal of oplossing aan uw publiek te leveren.

Merkimago

Dit heeft te maken met de perceptie die uw klanten van u hebben. Consumenten kiezen een product niet noodzakelijkerwijs voor het nut ervan, maar ook voor het imago dat aan het merk verbonden is. Een goed voorbeeld hiervan is de iPhone, mensen kopen hem niet omdat ze hem nodig hebben, maar ook omdat hij een unieke levensstijl voor hem creëert - die van extravagantie en minimalisme.

Merkbekendheid

Het gaat om het informatieverspreidingsproces van uw merk. Daarom kies ik voor Perrier. Misschien is het voor u anders, maar het gaat erom uw merk via verschillende kanalen en methoden in de markt te verspreiden, zodat steeds meer klanten u leren kennen en u over anderen heen kiezen.

Merkengelijkheid of brand equity

Dit woord wordt vaak gebruikt in marketing, maar het is een branding doelstelling, omdat het promotiemateriaal deel uitmaakt van branding. Brand equity gaat over de waarde van het bezitten van een bekende merknaam. Het wordt vrij gemakkelijk om producten van een populair merknaam te verkopen dan om verkopen te doen voor een minder bekende naam. Een positieve en sterke merkwaarde is een teken van succes.

Merkbetrokkenheid of Brand Engagement

Volgens Wikipedia is merkbetrokkenheid “het proces van het vormen van een emotionele of rationele band tussen een consument en een merk”. Er was een tijd dat klanten zich alleen via een telefoontje of door het product te kopen, met een merk in contact konden komen. Tegenwoordig zijn er massa’s manieren om betrokkenheid te stimuleren, omdat we het internet en het web hebben.

Merkloyaliteit

Dit is een moeilijk te bereiken doel, maar als je wint bij dit spel kun je proost zeggen. Het idee hier is om klanten te behouden, zodat ze uw product of dienst steeds weer gebruiken. Er zijn een aantal manieren om dit te bereiken, zoals premium klantenservice, speciale kortingen en klantenkaarten.

Branding doelstellingen

Zodra de doelstellingen zijn vastgesteld, wordt het voor ons als professionele ontwerpers gemakkelijk om een passend en op maat gemaakt visueel identiteitsdesign te creëren voor starters, kleine bedrijven en grote ondernemingen.

Wat is een visuele identiteit?

Een visuele identiteit van uw bedrijf is elk merkelement dat vooral het zicht vereist. Weet dat een logo ontwerp slechts het topje van de ijsberg is. Zo zijn bijvoorbeeld uw fysieke winkel en uw website ontwerp onderdeel van uw visuele identiteit ontwerp. Uw visuele identiteit omvat alles wat u eerst kunt zien, voelen of ervaren. Het kan gaan om uw bedrijfsvideo, marketingmateriaal, verpakkingsontwerp, fotografie en nog veel meer...

VISUAL IDENTITY ONTWERP

Waarom heb je een visual identity nodig?

Dit is een vraag die verschillende ondernemers nog steeds stellen, ondanks het wereldwijde besef dat een visuele identiteit een belangrijk onderdeel is van branding, marketing en conversies. U kunt beweren dat in 2016 het modewoord ‘debranding’ van start is gegaan, maar wat u zich niet realiseert is dat het hele idee van deze aanpak alleen maar gaat over het loskoppelen van de naam van het merk van het visuele, zodat de identiteit minder zakelijk en persoonlijker lijkt te zijn.

Het wordt tijd dat je geen redenen meer vindt om niet te investeren in je visuele identiteit. Om te beginnen zal ik u vertellen hoe belangrijk een logo ontwerp is en hoe deze visual u veel meer geeft dan de grootte ervan.

Een visual identity is de moeite waard.

Zoals ik al zei, een beeld is meer dan duizend woorden waard, het is in feite iets dat een heel verhaal overbrengt zonder het gebruik van letters. Zo heeft het Nike logo ontwerp de merknaam al snel van zijn merknaam ontdaan, simpelweg omdat de behoefte aan woorden afnam. Dit was de allereerste poging om een merk te ‘debranden’, en zeker een succesvolle poging. Het symbool blijkt voldoende te zijn om de visie en het gevoel te begrijpen.

Beelden zoals een symbool of een icoon zijn gemakkelijker te onthouden. Bijvoorbeeld, de merknaam Apple dan is het om Ritz Carlton te herinneren. Dit komt omdat we als visuele wezens het beeld van een bekende vrucht in verband hebben gebracht met de naam van de technische reus. Sterker nog, als verhalenvertellers hebben we het verhaal van Adam, Eva en de verboden appel in verband gebracht met het merk.

Laat ons meer redenen onderzoeken waarom u uw tijd, geld en moeite zou moeten besteden aan het plannen, uitvoeren en onderhouden van uw visuele identiteit.

Visuele componenten van het merk helpen om een consistente persoonlijkheid voor uw bedrijf te creëren. Deze strategie helpt bij de zichtbaarheid en herkenbaarheid van uw merk. Een goed georganiseerd visueel identiteitsontwerp legt een concrete basis. Een voorbeeld hiervan kan het merk Coco-Cola zijn. Het maakt gebruik van de kracht van één kleur (rood) om het gevoel van honger en opwinding op te roepen. Daarom doet het merk het sinds 1886 uitstekend.

Wanneer u een stijlgids voor uw merk maakt, geeft u in principe een gedetailleerde beschrijving van wat uw visuele identiteitssysteem is en wat het niet is. Op deze manier bepaalt u de standaard van uw bedrijf en het maakt niet uit wie er komt en gaat, de mensen die voor uw bedrijf werken zullen precies weten hoe ze u moeten presenteren. U kunt het uitprinten of om kosten te besparen kunt u er een online eBook van maken.

De visuele identiteit helpt de merkpersoonlijkheid te vormen, wat op zijn beurt de perceptie van uw merk in de hoofden van uw klanten opbouwt. Het Japanse automobielbedrijf levert bijvoorbeeld een gevoel van betaalbaarheid voor middenklasse gezinnen, terwijl de Duitse multinational BMW luxe en verfijning uitstraalt. Dus zodra u het publiek kent dat u wilt bereiken, helpen de visuals u om uw merk te positioneren in de markt.

Het visuele ontwerp van uw merk is van invloed op de winstgevendheid van uw bedrijf. Uiteindelijk wil elk bedrijf of organisatie leads en conversies. Of u wilt geld inzamelen of u wilt geld verdienen aan een verkoop. De visuele media van uw merk helpen u om uw publiek aan te trekken en te verbinden met uw publiek, reacties op te roepen en hen aan te sporen om actie te ondernemen.

Visuele branding helpt om uw merkwaarde te vergroten en te versterken. Om binnen een markt te blijven, moet u ervoor zorgen dat uw merknaam in de top drie van de keuzes van een klant in de betreffende branche staat. Als ik bijvoorbeeld aan hamburger denk, denk ik aan Burger King, McDonald’s en KFC. Probeer deze mini-activiteit zelf voor uw de niche van uw branche en u weet waar u zich bevindt.

SAMEN JOUW IDENTITY EENS ONDER DE LOEP NEMEN?