Waarom restylet Volvo zijn logo?
Een logo restylen lijkt een kleine ingreep, maar dat is niet zo. Het wereldwijde merk verlaat een herkenbaar beeld waarmee zijn producten en zijn traject zijn gerelateerd om een nieuw te lanceren. Een dat ook herkenbaar moet zijn en tegelijkertijd nieuwe doelen moet weerspiegelen. Dit nieuwe tweedimensionale logo vertegenwoordigt de nieuwe 'elektrische' fase voor het bedrijf.
Hier een overzicht van de evolutie die het logo doormaakte gedurende zijn bijna honderdjarig bestaan.
Waarom zou jij je logo restylen?
Het bestaand logo past niet meer bij je bedrijf
Je logo is je visitekaartje. Mensen moeten aan de hand van je logo meteen een correct beeld van je bedrijf krijgen. Wat doe je, welke normen en waarden wil je uitstralen, waarvoor sta je, … ?
Een bedrijf dat groeit, is een bedrijf in verandering. De kans is dan ook groot dat jouw logo op een gegeven moment niet meer bij je bedrijf past. Stel je voor dat Microsoft nog steeds zijn oude logo zou gebruiken. Klopt het plaatje in jouw ogen dan nog? En wat gezegd van het oude versus het nieuwe logo van Instagram? In beide gevallen is het logo, net als het bedrijf, vernieuwd, net zoals nu bij Volvo met zijn elektische wagens.
Bij de oprichting van je bedrijf leek een logo maar bijzaak
Als je een bedrijf opstart, komt daar heel wat bij kijken. Jouw focus ligt vooral op de praktische kant. Hoe breng je je producten/diensten op de markt? Hoeveel ga je zelf investeren in je onderneming? Onder welke naam wil je jouw producten/diensten aanbieden? De ‘verpakking’ of huisstijl lijkt van ondergeschikt belang en om de kosten te drukken doe je bijvoorbeeld beroep op een kennis die goed is in Photoshop om een logo en een huisstijl te maken. Een week later krijg je jouw logo al aangeleverd en je kunt nu definitief aan de slag.
Pas na een tijd besef je dat een passende en consistente huisstijl toch best wel belangrijk is en je het ontwerp van je logo toch beter had toevertrouwd aan een professional. Het logo, merk je nu, werkt niet en past niet bij wat jij als onderneming wil uitstralen. Hét moment om een ervaren ontwerper onder de arm te nemen en je logo en huisstijl te vernieuwen.
Je hebt de naam van je bedrijf veranderd
Om diverse redenen kan het gebeuren dat je de naam van je bedrijf verandert. Je gaat een samenwerking met een andere onderneming aan, je breidt je aanbod uit of gaat je op een totaal andere doelgroep richten,… Dit kan een goed moment zijn om meteen ook je logo te vernieuwen. Afhankelijk van de reden van de naamsverandering is de kans vrij groot dat je nieuwe bedrijfsnaam niet meer bij je logo past of vice versa. Sowieso zal men aan de nieuwe naam moeten wennen. Dit is dan ook de uitgelezen kans om een nieuw logo te introduceren.
Je bedrijf heeft een negatief imago opgelopen
Je wenst het niemand toe, maar het kan gebeuren dat je bedrijf een slecht imago heeft opgelopen. En hoewel de reden hiervoor al lang uitgeklaard is, blijft dat negatieve beeld je achtervolgen. Mensen vergeten niet gauw. In dit geval is het misschien beter om met een schone lei te beginnen en zowel je bedrijfsnaam als je logo te vernieuwen. Tip: pak meteen je hele huisstijl aan voor een frisse, nieuwe start zonder negatieve associaties.
Je logo is verouderd
Misschien 'werkt’ je logo gewoon niet meer. In een snel evoluerende markt is dit niet ondenkbaar. Jouw logo, dat zo mooi oogt op papier, is totaal nietszeggend in de digitale wereld. Of je bent uitgekeken op je logo. Het is niet meer fris en eigentijds. Of omgekeerd: je logo bestond (deels) uit je merknaam, maar intussen is je onderneming zo common geworden, dat je besluit om je logo abstracter te maken. Denk bijvoorbeeld aan de zeemeermin van Starbucks en de N van Netflix.
Er zijn dus verschillende redenen om je logo te vernieuwen, een logo verander je niet zomaar en het te vaak vernieuwen is ook geen goed plan. Dus, bezint eer je begint en bespreek het vooraf met een professional.
Ontdek hier enkele else ontwerpen en restylings.
Ook Pringles veranderde zijn logo al meermaals.
De mascotte werd door de jaren heen behouden, maar steeds wat vereenvoudigd. In het eerste logo, ontworpen in 1967, werd de ‘P’ van Pringles nog in de ogen verwerkt en de merknaam zelf stond in de vlinderdas van de mascotte. 20 jaar later maakten de ontwerpers het hoofd ronder, de ogen werden zwarte stippen en een mond en wenkbrauwen werden toegevoegd. De witte kraag boven de vlinderdas verdween. Exact tien jaar later verdween de mond samen met de roze wangen, kreeg het logo zachtere kleuren en werd het enkele graden naar links gedraaid. Dit nieuwe logo hield echter maar zes jaar stand. Daarna kwam Pringles met een gloednieuw logo op de proppen. Maar ook nu besloot het merk zijn logo al na amper zeven jaar weer aan te passen. Sinds 2009 zien we op de verpakkingen alweer een nieuw logo staan. Pringles koos nu resoluut voor een vereenvoudigde en moderne versie van zijn mascotte.
Overweeg jij om je logo te restylen?